Indledning:
Mit projekt forløb sig over 2 dage, hvor der var en uge imellem den 1 dag
og 2 dag. Min målgruppe for dette forløb, var alderen 3-4-årige. Jeg fik
tildelt en klasse med 14 børn.
Med samarbejde med min vejleder, blev vi enige om at aldersgruppen
3-4-årige ville passe til mit forløb. For hvis jeg skulle have lavet det sammen
med den klasse jeg var sammen med(year 1), skulle mit forløb være mere
undervisningspræget.
Mit projekt bygger op omkring fortælling. Jeg har valgt at, fokusere på
fortælling, da fortællingen er med til at skabe fantasi og narrativitet. En fortælling er med til at skabe et
fællesskab, hvor alle er inkluderet.
I min institution arbejder man ud fra Maria Montessori pædagogikken, som
mente at fantasien ikke var noget man skulle fokusere på. Som følge af dette,
fik jeg opbakning af min vejleder, pædagoger og af lærerne på stedet.
Optakt til projektet.
Jeg brugte meget tid på at finde den
rigtige historie, til forløbet. Det skulle være en historie der ikke var for
lang, men jeg fandt det også vigtigt at børnene kendte historien. Ment med det
at, det kunne være med til at holde deres interesse for, fortællingen. Da det
gav dem en mulighed for at kunne deltage mere aktivt under historien. Mit valg
faldt på the three little pigs (de tre små grise) Denne fortælling var en stor
billede bog, og børnene kunne nogen af replikkerne. Udover at, jeg skulle læse
en historie, skulle mit forløb også bestå af nogle aktiviteter for børnene. Jeg
bestemte mig for at aktiviteterne skulle være tegning og et rollespil.
Dag 1: (om formiddag)
På dag 1, der læste jeg historien “De tre små grise” for børnene. Under
fortællingen observeret jeg hurtigt, at de meget gerne ville deltage aktivt
under fortællingen. Fx når ulven kom og skulle puste et af husene ned. Der var
børnene med til at sige ”And I huff and I puff till I blow your house down”
Efter historien skulle børnene tegne. Denne tegning skulle være i
forbindelse med de tre små grise. Nogle af børnene tegnede ulven og andre
tegnede de tre små grise. Jeg havde valgt tegning, da tegning kan være med til
at skabe en egen fortælling hos børnene. Opgaven lød på at de skulle tegne
noget fra historien, det kunne være ulven eller de tre små grise. Opgaven i sig
selv var ikke så vigtig, det var også at se hvad historien havde sat i gang hos
børnene.
Evaluering på dag 1:
Under fortællingen fandt jeg ud af at, den historie jeg havde valgt,
fangede børnene. Men samtidig var det også en historie der ikke var for lang.
Da jeg har erfaret fra min tidligere praktikker at, en fortælling helst ikke
skal være for lang når aldersgruppen er 3-4 år. De kan hurtig miste interessen.
Tegne forløbet, gik okay. Jeg havde stillet dem en opgave som de løste
rigtig flot. De var alle meget optaget af, at skulle fortælle mig hvad de havde
tegnet. Det jeg observeret, når det kom
til deres egen fortælling under denne aktivitet, var at de tre små grise ikke
havde givet dem så mange egne fortællinger som fx Rapunsel måske ville.
Dag 2: (En uge efter. Om formiddagen)
På dag 2, læste jeg de tre små grise
op igen. Dette gjorde jeg for at se, hvilken reaktion og deltagelse jeg fik.
Børnene reageret meget med, ej ikke den historie igen.
Efter jeg havde læst historien, skulle vi lave et rollespil. Til dette
rollespil havde jeg lavet grise næser, grise masker og ulve masker. I starten
fokuseret børnene meget på hvilken farve gris de ville være. Men efter der kom
styr på det, gik rollespillet rigtig godt. Under aktiviteten komme børnene selv
med forslag til hvad vi kunne bruge som skårsten. En af børnene havde taget en
stol, og fortalte til et andet barn, at det var skårstenen, som ulven kravlede
ned af. Efter rollespillet ville børnene meget gerne beholde deres næse og
maske, som de gik rundt med resten af dagen.
Evaluering på dag 2:
Det jeg fandt ud af på dag 2, var historien ikke længere var interessant.
Jeg kunne nok godt have undværet at læse den igen, men grunden til at jeg tog
den frem igen, var for at se hvilken reaktion jeg ville få. Samtidig ville jeg
også bruge den som optakt til rollespillet, så de kunne huske hvad der skete.
Jeg kunne også have læst en anden historie for dem, og lavet en anden aktivitet
med dem, for at sammenligne observationerne. Jeg valgte ikke at gøre dette, da
jeg gerne ville se hvad denne ene historie kunne give til børnene.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar