Oxford street

Oxford street
Oxford street

Projekt


Indledning:

Mit projekt forløb sig over 2 dage, hvor der var en uge imellem den 1 dag og 2 dag. Min målgruppe for dette forløb, var alderen 3-4-årige. Jeg fik tildelt en klasse med 14 børn.

Med samarbejde med min vejleder, blev vi enige om at aldersgruppen 3-4-årige ville passe til mit forløb. For hvis jeg skulle have lavet det sammen med den klasse jeg var sammen med(year 1), skulle mit forløb være mere undervisningspræget. 

Mit projekt bygger op omkring fortælling. Jeg har valgt at, fokusere på fortælling, da fortællingen er med til at skabe fantasi og narrativitet.  En fortælling er med til at skabe et fællesskab, hvor alle er inkluderet.

I min institution arbejder man ud fra Maria Montessori pædagogikken, som mente at fantasien ikke var noget man skulle fokusere på. Som følge af dette, fik jeg opbakning af min vejleder, pædagoger og af lærerne på stedet.

Optakt til projektet.

 Jeg brugte meget tid på at finde den rigtige historie, til forløbet. Det skulle være en historie der ikke var for lang, men jeg fandt det også vigtigt at børnene kendte historien. Ment med det at, det kunne være med til at holde deres interesse for, fortællingen. Da det gav dem en mulighed for at kunne deltage mere aktivt under historien. Mit valg faldt på the three little pigs (de tre små grise) Denne fortælling var en stor billede bog, og børnene kunne nogen af replikkerne. Udover at, jeg skulle læse en historie, skulle mit forløb også bestå af nogle aktiviteter for børnene. Jeg bestemte mig for at aktiviteterne skulle være tegning og et rollespil.



Dag 1: (om formiddag)

På dag 1, der læste jeg historien “De tre små grise” for børnene. Under fortællingen observeret jeg hurtigt, at de meget gerne ville deltage aktivt under fortællingen. Fx når ulven kom og skulle puste et af husene ned. Der var børnene med til at sige ”And I huff and I puff till I blow your house down”

Efter historien skulle børnene tegne. Denne tegning skulle være i forbindelse med de tre små grise. Nogle af børnene tegnede ulven og andre tegnede de tre små grise. Jeg havde valgt tegning, da tegning kan være med til at skabe en egen fortælling hos børnene. Opgaven lød på at de skulle tegne noget fra historien, det kunne være ulven eller de tre små grise. Opgaven i sig selv var ikke så vigtig, det var også at se hvad historien havde sat i gang hos børnene.

Evaluering på dag 1:

Under fortællingen fandt jeg ud af at, den historie jeg havde valgt, fangede børnene. Men samtidig var det også en historie der ikke var for lang. Da jeg har erfaret fra min tidligere praktikker at, en fortælling helst ikke skal være for lang når aldersgruppen er 3-4 år. De kan hurtig miste interessen.

Tegne forløbet, gik okay. Jeg havde stillet dem en opgave som de løste rigtig flot. De var alle meget optaget af, at skulle fortælle mig hvad de havde tegnet.  Det jeg observeret, når det kom til deres egen fortælling under denne aktivitet, var at de tre små grise ikke havde givet dem så mange egne fortællinger som fx Rapunsel måske ville. 

Dag 2: (En uge efter. Om formiddagen)

 På dag 2, læste jeg de tre små grise op igen. Dette gjorde jeg for at se, hvilken reaktion og deltagelse jeg fik. Børnene reageret meget med, ej ikke den historie igen.

Efter jeg havde læst historien, skulle vi lave et rollespil. Til dette rollespil havde jeg lavet grise næser, grise masker og ulve masker. I starten fokuseret børnene meget på hvilken farve gris de ville være. Men efter der kom styr på det, gik rollespillet rigtig godt. Under aktiviteten komme børnene selv med forslag til hvad vi kunne bruge som skårsten. En af børnene havde taget en stol, og fortalte til et andet barn, at det var skårstenen, som ulven kravlede ned af. Efter rollespillet ville børnene meget gerne beholde deres næse og maske, som de gik rundt med resten af dagen.

Evaluering på dag 2:

Det jeg fandt ud af på dag 2, var historien ikke længere var interessant. Jeg kunne nok godt have undværet at læse den igen, men grunden til at jeg tog den frem igen, var for at se hvilken reaktion jeg ville få. Samtidig ville jeg også bruge den som optakt til rollespillet, så de kunne huske hvad der skete. Jeg kunne også have læst en anden historie for dem, og lavet en anden aktivitet med dem, for at sammenligne observationerne. Jeg valgte ikke at gøre dette, da jeg gerne ville se hvad denne ene historie kunne give til børnene. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar