Når der bliver talt om menneskesynet, menes der den måde, man
opfatter mennesket på.
Som jeg skrev i afsnittet institutions pædagogik, arbejder
Holland park pre-prep school and day nursery ud fra Montessori pædagogikken.
Maria Montessori havde et humanistisk menneskesyn. Hun mente
at alle børn fra alle sociale lag skulle have ret til opdragelse og dannelse.
Barnet skulle opdrages som et selvstændigt individ. Ifølge Maria Montessori
skulle barnet ikke stoppes i et initiativ eller handling, barnet skal støttes,
og ikke få en følelse af at de ikke dur til noget. Barnet skal have lov til at
udvikle intelligens med materialer, der er tilpasset til det enkelte barn. Maria Montessori’s så også barnet som en ”indre
byggeherre”, og mente at barnet ikke skulle udsættes for tyranni eller
magt.
Maria Montessori gik ind for at, barnet skulle arbejde med
virkeligheden og ikke lege. Ifølge Montessori kunne legen føre barnet ind i en
skinverden. Hun mente ikke at, fantasien var noget man skulle arbejde med, men
at man hellere skulle beskæftige sig om at udviklingen af intelligens frem for
overtroen. Montessori mente at, barnet havde en ubevidst instinkt af at, udvikle
sin intelligens gennem arbejdet. Under
Montessori pædagogikken, mener man at, kun ved at lade barnet arbejde, finder det
grænsen for hvad det selv og andre kan, og som følge af dette opøver barnet de
gode sociale vaner. Og igennem det aktive arbejde viser børnenes individuelle
forskelle sig.
Maria Montessori troede ikke på børnehaver men på skoler. Hun
mente ikke at, den hjælp de småbørn skulle have, var meget anderledes end den
hjælp de større børn skulle have. Ifølge Montessori, lærer de småbørn af de
større børn, ved at studere hvordan de gør det og ved at efterligne dem.
Igennem denne læring fik barnet en overvåget selvudvikling, hvilket kan lade
sig gøre, fordi børn besidder en personlighed og en begavelse, som er de voksnes
opgave at sætte fra med de rette midler.
Forbindelse med min praktik i Holland park pre-prep school
and day nursery, har jeg observeret at børnene starter i skole (børnehaveklasse)
når de er 3 år. I forehold til min med studerendes praktik sted, starter deres
børn først når de er 4 år. Som følge af dette, viser det også et tegn på at,
Holland park pre-prep school and day nursery arbejder udefra Montessori
pædagogikken. Det at man arbejder udefra at, de små børn skal lære fra de
større børn. Og ikke fører børnene ind i skinverden igennem leg, som der forgår
i børnehaverne.
Maria Montessori mente at, sprog og skrift skulle påbegyndes
i en tidlig alder. Ordene skulle udtales tydeligt og korrekt. Efter træning med
form af farver, får barnet bogstaverne i farver. Senere bliver børnene oplært i
regnefærdigheder. I min praktik periode, har jeg observeret at børnene allerede
som 3-årige får deres første regnestykker, og at de kan stave til orde med 1-stavelse.
Børnene skal i Montessori pædagogikken have mulighed for at vælge frit mellem
materialer, børnene skulle vælge det, der passer til deres udviklingstrin.
Maria Montessori mente at pædagogen skulle have en rolle som,
igangsætter, inspirerende og aldrig være dirigerende. Pædagogens vejledning
består kun af et vink eller en antydning. For barnet skal selv være i stand til
at rette sine fejl, da fejl kun hjælper barnet til en større forståelse af,
hvordan tingene fungere, at barnet på denne måde lærer sig selv bedre at kende.
Pædagogen skal være i stand til at respektere børnenes individualitet og
udvikling. Samtidigt skal der være en gensidig respekt mellem barnet og pædagogen,
og pædagogen skal lade barnet være i centrum.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar