Oxford street

Oxford street
Oxford street

søndag den 29. april 2012

Institutions hverdag


Indledning:

Jeg arbejder på en institution der hedder Holland park pre-prep school and day nursery i London. Jeg arbejder både i skolen og i børnehaven.

Skolen består af 3 klasser, hvor der i hver klasse er tilknyttet en lærer. Det er den samme lærer der underviser børnene i Engelsk og matematik. I skolen er der 3 klasse trin, hvor jeg arbejder sammen med de ældste børn, som går i year 1(der går 5 i denne klasse).  

Som du kan se længere nede har jeg stillet min institutionshverdag op i tidspunkter.

 Fra kl.: 13.45 – 15.00, er der det jeg kalder for eftermiddags aktivitet. Aktiviteten er forskellig, fra hvilken uge dag det er. Mandag er det fodbold. Tirsdag svømning. Onsdag gymnastik, og torsdag er der fransk som foregår om formiddagen og om fredagen er det drama.

Min institutionshverdag ser følgende ud:

Møder: kl.: 08.30

Skolen starter: kl.: 09.00

Undervisning: kl.: 09.00 – 10.00

Snack pause: kl.: 10.00 – 10.15

Undervisning: Kl.: 10.15 -11.00

Garden time: Kl.: 11.00 – 11.30

Undervisning: Kl.: 11.30 – 12.30

Lunch: Kl.: 12.30 – 13.00

Fri leg/frikvarter: Kl.: 13.00 – 13.45

Eftermiddags aktivitet: Kl.: 13.45 – 15.00

Skolen dagen slutter Kl. 15.00

Kl.: 15.15 møder jeg ind, over i børnehave afdelingen.

Fra 15.15 til 16.30 hvor min dag slutter, er der fri leg over i børnehaven.

(når jeg møder ind over i BH, er børnene på vej ind fra garden time)

Den fri leg, foregår på den måde at når børnene kommer ind fra garden time, har en pædagog stillet 3 eller 4 forskellig aktiviteter op til børnene. Dette kan bl.a. værre wild animals, klodser og maling.

Montessori pædagogikken kommer til udtryk, ved at børnene selv må bestemme hvilken aktivitet de vil lave. Der bliver ikke stillet krav til børnene fra pædagogernes side. Børnene skal have fri mulighed for at fordybe sig i den aktivitet de sidder ved. Her er det min rolle som pædagog at være iagttager, og guide barnet hvis det har brug for det. En situation hvor et barn kunne få brug for at få min guidning, kunne være hvis barnet sidder og klipper. 


Livet uden fra praktik stedet.

I hverdagen tager jeg af sted kl.7, da det ca. tager en 1 time for at komme på arbejde med central line (undergrunden). Jeg har fri fra arbejde kl.16.30 og er ca. hjemme 17.40. For at man oplever så meget som muligt, bliver alt det praktiske som at handle ind, vaske tøj fortaget i hverdagen. Fredag, lørdag og søndag handler det om at se London. Da det kun er 3 dage om ugen, bliver ens weekend hurtig fyldt op. I weekenden skal der opleves Big Ben, Tower of London og Tower bridge m.m. Men fordi det kun er 3 dage om ugen man har tid til at opleve det man gerne vil, må man planlægge sin weekend engang imellem. Dette skyldes at man vil opleve så meget som overhoved muligt.

I starten kan ens hverdag godt virke kaotisk, da man endnu ikke har fundet en rutine. Hvornår handler vi ind, skal det være efter arbejde eller skal det være i weekenden. Hvornår skal der være plads til at opleve noget. De første par måneder handler meget om at finde en rutine der fungere for en. Her handler det også om at lære undergrunden at kende og de mange liner der er, da det er den bedste og hurtigste måde at komme rundt på.   

3 kommentarer:

  1. Hej Christina
    Håber at du kan hjælpe mig. Jeg er international koordinator på pædagoguddannelsen i Slagelse og har to studerende der meget gerne vil i praktik i London. Kunne du sende mig kontaktoplysninger på den der står for praktikken i din institution?
    mvh Kim Judson
    kju@ucsj.dk

    SvarSlet
  2. Hejsa Christina :) det lyder vildt spændende! jeg er en studerende fra Via University College - pædagoguddanelse, og jeg meget interesseret i dit pratiksted:) har prøvet at sende en mail til dem. Men som overstående kunne du så sende mig kontaktoplysnigeren på den som står for praktikken i institutionen? jeg vil så gerne afsted! :)ög hvad gjorde du med bolig i London? evt nogle billige steder?

    SvarSlet
  3. og min mail er : moellerj88@gmail.com

    SvarSlet