Indledning:
Jeg arbejder på en
institution der hedder Holland park pre-prep school and day nursery i London.
Jeg arbejder både i skolen og i børnehaven.
Skolen består af 3
klasser, hvor der i hver klasse er tilknyttet en lærer. Det er den samme lærer
der underviser børnene i Engelsk og matematik. I skolen er der 3 klasse trin,
hvor jeg arbejder sammen med de ældste børn, som går i year 1(der går 5 i denne
klasse).
Som du kan se længere
nede har jeg stillet min institutionshverdag op i tidspunkter.
Fra kl.: 13.45 – 15.00, er der det jeg kalder
for eftermiddags aktivitet. Aktiviteten er forskellig, fra hvilken uge dag det
er. Mandag er det fodbold. Tirsdag svømning. Onsdag gymnastik, og torsdag er
der fransk som foregår om formiddagen og om fredagen er det drama.
Min institutionshverdag
ser følgende ud:
Møder: kl.: 08.30
Skolen starter: kl.:
09.00
Undervisning: kl.:
09.00 – 10.00
Snack pause: kl.: 10.00
– 10.15
Undervisning: Kl.:
10.15 -11.00
Garden time: Kl.: 11.00
– 11.30
Undervisning: Kl.:
11.30 – 12.30
Lunch: Kl.: 12.30 –
13.00
Fri leg/frikvarter:
Kl.: 13.00 – 13.45
Eftermiddags aktivitet:
Kl.: 13.45 – 15.00
Skolen dagen slutter
Kl. 15.00
Kl.: 15.15 møder jeg
ind, over i børnehave afdelingen.
Fra 15.15 til 16.30
hvor min dag slutter, er der fri leg over i børnehaven.
(når jeg møder ind over
i BH, er børnene på vej ind fra garden time)
Den fri leg, foregår på
den måde at når børnene kommer ind fra garden time, har en pædagog stillet 3
eller 4 forskellig aktiviteter op til børnene. Dette kan bl.a. værre wild
animals, klodser og maling.
Montessori pædagogikken
kommer til udtryk, ved at børnene selv må bestemme hvilken aktivitet de vil
lave. Der bliver ikke stillet krav til børnene fra pædagogernes side. Børnene
skal have fri mulighed for at fordybe sig i den aktivitet de sidder ved. Her er
det min rolle som pædagog at være iagttager, og guide barnet hvis det har brug
for det. En situation hvor et barn kunne få brug for at få min guidning, kunne
være hvis barnet sidder og klipper.
Livet uden fra praktik
stedet.
I hverdagen tager jeg
af sted kl.7, da det ca. tager en 1 time for at komme på arbejde med central
line (undergrunden). Jeg har fri fra arbejde kl.16.30 og er ca. hjemme 17.40.
For at man oplever så meget som muligt, bliver alt det praktiske som at handle
ind, vaske tøj fortaget i hverdagen. Fredag, lørdag og søndag handler det om at
se London. Da det kun er 3 dage om ugen, bliver ens weekend hurtig fyldt op. I
weekenden skal der opleves Big Ben, Tower of London og Tower bridge m.m. Men
fordi det kun er 3 dage om ugen man har tid til at opleve det man gerne vil, må
man planlægge sin weekend engang imellem. Dette skyldes at man vil opleve så
meget som overhoved muligt.
I starten kan ens
hverdag godt virke kaotisk, da man endnu ikke har fundet en rutine. Hvornår handler
vi ind, skal det være efter arbejde eller skal det være i weekenden. Hvornår
skal der være plads til at opleve noget. De første par måneder handler meget om
at finde en rutine der fungere for en. Her handler det også om at lære
undergrunden at kende og de mange liner der er, da det er den bedste og hurtigste
måde at komme rundt på.
Hej Christina
SvarSletHåber at du kan hjælpe mig. Jeg er international koordinator på pædagoguddannelsen i Slagelse og har to studerende der meget gerne vil i praktik i London. Kunne du sende mig kontaktoplysninger på den der står for praktikken i din institution?
mvh Kim Judson
kju@ucsj.dk
Hejsa Christina :) det lyder vildt spændende! jeg er en studerende fra Via University College - pædagoguddanelse, og jeg meget interesseret i dit pratiksted:) har prøvet at sende en mail til dem. Men som overstående kunne du så sende mig kontaktoplysnigeren på den som står for praktikken i institutionen? jeg vil så gerne afsted! :)ög hvad gjorde du med bolig i London? evt nogle billige steder?
SvarSletog min mail er : moellerj88@gmail.com
SvarSlet